Діагностика та ремонт двигунів

Багато клієнтів, почувши фразу «діагностика двигуна», відразу чомусь думають про комп'ютерну діагностику двигуна, і це зрозуміло, тому що електроніка зазвичай вимагає до себе більше уваги, та й у разі несправності на приладовій панелі зазвичай загоряється лампочка. Але електроніка лише управляє роботою двигуна, вся суть двигуна внутрішнього згоряння в його механічної частини. Відразу хочеться відзначити, що досконально перевірити механіку двигуна можна тільки повністю розібравши його, інакше померять знос деталей неможливо, тому до них немає доступу. Але розбирання та капітальний ремонт двигуна, це досить серйозний процес, який займає не мало часу і варто теж не сто гривень, тому перед таким ремонтом завжди потрібно оцінювати доцільність дій. При такій оцінці одним з ключових факторів є бюджет ремонту двигуна, але як Ви вже знаєте, точно все порахувати можна тільки після розбирання двигуна, а це, можна сказати, перший крок в процесі ремонту. Але клієнт хоче розуміти, хоча б орієнтовно, в якому стані зараз знаходиться двигун, і скільки готувати грошей для ремонту, і чи є сенс взагалі такий двигун ремонтувати.
Часто до нас звертаються клієнти, які виголошують стандартну фразу, «хочу поміняти в двигуні кільця», коли з'ясовувається, чому людина вирішила, що потрібно міняти саме кільця, то, як правило, виразної відповіді немає, є тільки букет різних проблем, і засіла в голові людини думка про те, що кільця, це просто панацея, і роз'яснити зворотне деколи дуже складно. Швидше за все, ця думка - пострадянський відбиток, відбиток того часу, коли ремонт двигуна часто і полягав у «підкиданні кілець». Ми з такими людьми не працюємо, просто ми розуміємо, що виключно заміна кілець нічого не дасть, або ефект від ремонту буде нетривалим, а нам потім вислуховуй про те, що щось зробили не так, але ми завжди хочемо зробити саме так, як потрібно зробити для отримання максимального результату.

Це в подальшому збереже Ваші кошти на пальне та долучить комфорт у безпечному русі вашого авто.
Ми не будемо тут глибоко описувати пристрій двигуна внутрішнього згоряння, на цю тему є маса інформації в інтернеті, а постараємося передати суть, паралельно описавши що ми перевіряємо, і навіщо. І так, як це робимо ми.

Першим ділом двигун проводиться візуальний і акустичний огляд. Візуальний огляд дає можливість оцінити ступінь течі технічних рідин, якщо вони звичайно є, акустичний огляд спрямований на виявлення різних сторонніх звуків в роботі двигуна, звичайно це стуки, а якщо є стукіт, значить є люфт, а люфт у двигуні неприпустимий, точність підгонки всіх деталей в двигуні дуже висока і зазор між ними приблизно дорівнює товщині людської волосини. Якщо при роботі двигуна чути стукіт, то найчастіше справа погано. Шуми і стуки в двигуні можна діагностувати, чи не високоточно, але цієї точності зазвичай досить, для розуміючи загальної картини стану двигуна. Під час цього огляду також перевіряється рівень масла у двигуні, тому що його недолік провокує різні стуки і шуми, в рази прискорює знос деталей двигуна, але чомусь при цьому за рівнем масла стежать далеко не всі автомобілісти.

Важливу роль відіграє використання оливи саме регламентованим заводом.
 Якщо передбачено GM, то повинно бути саме оригінал від GM. Для кожного авто передбачено саме певний виробник і склад оливи.

Після того, як візуальний і акустичний огляд проведені, настає час проведення замірів декількох принципово важливих величин.
Спочатку ми міряємо компресію. Компресія в двигуні - це величина створюваного тиску усередині циліндра. Якщо компресія недостатня, то паливо-повітряна суміш перестає запалати, і двигун в один прекрасний момент перестає заводитися, тому суміш не горить, а просто проходить через циліндр, і в прямому сенсі цього слова, вилітає у вихлопну трубу. При цьому, свічки запалювання покриваються нальотом, який надалі перешкоджає появі іскри, коли говорять, що свічки «залили», це означає що вони покриті таким нальотом. Рівень компресії залежить від декількох параметрів. Один з параметрів, цей стан головки блоку циліндрів, а саме стан клапанів. Клапана бувають впускні і випускні, як видно з їх назви, одні впускають в циліндр суміш, а другі випускають з циліндра продукти горіння, в решту часу клапани закриті. У процесі зносу місце зіткнення клапана і головки блоку циліндрів втрачає свою герметичність, і рівень компресії знижується. Друге місце, в якому компресія може випаровуватися, це згадані вище поршневі кільця. На кожному поршні таких кілець три, два з них називаються компресійними, саме вони відповідальні за тиск, третє кільце називається маслос'емного, і покликане запобігати попаданню моторного масла в камеру згоряння. Правильна робота поршневих кілець безпосередньо залежить від стану стінок циліндра, за якими ці кільця ковзають. Якщо стінки циліндрів зношені, то нові поршневі кільця можуть або виконувати свої функції не в повному обсязі, або взагалі їх не виконувати, залежно від ступеня зносу стінок. У таких випадках стінки циліндра теж потрібно відновлювати, правда, це не у всіх двигунах можливо зробити.

Другий важливий параметр - це тиск масла. Для нормальної роботи двигуна внутрішнього згоряння, всі місця, в яких відбувається тертя, повинні постійно змазуватися. Моторне масло подається по спеціальних каналах до місць кріплення розподільного валу в головці блоку циліндрів, в посадочні місця гідрокомпенсаторів (це пристрої, які за рахунок тиску масла регулюють зазор між клапаном, і механізмом, який його відкриває і закриває), в місця кріплення колінчастого валу, і ще в масу місць, яким для роботи потрібно масло. Тиск масла створюється і підтримується масляним насосом, насос забирає в масляному піддоні, це сама нижня точка в двигуні, і піднімає його по всій системі змащення, після чого масло стікає назад в піддон. Чому тиск масла так важливо, і про що воно може говорити? Низький тиск масла може говорити про несправному масляному насосі, але й не тільки про нього. Спочатку, коли конструктори проектують двигун, вони розраховують все таким чином, що масло заданої в'язкості, надходячи в точки мастила, буде протікати в цих місцях з певною швидкістю, оскільки зазор між деталям теж спочатку прорахований. Масло, грубо кажучи, впирається в розмір отворів, через які воно може витекти і повернутися назад в масляний піддон, а в цей час насос продовжує качати масло, і створюється необхідне для якісної мастила всіх вузлів тиск. Коли двигун зношується, зазори, через які масло протікає, збільшуються, масло починає протікати швидше, а насос швидше качати не починає, і тиск масла падає. Тобто виходить, що вимірявши тиск масла, ми орієнтовно діагностуємо ступінь зносу деталей двигуна, як Ви пам'ятаєте, точно продіагностувати можна тільки повністю розібравши двигун. Саме для компенсації зниження тиску масла і зменшення його витрати (про це пізніше) при зносі двигуна, виробники рекомендують з часом заливати у двигун більш густе масло, воно повільніше проходить через збільшені зазори, і тиск збільшується. Оскільки масляний насос піднімає масло вгору, то при зниженні тиску, в головку блоку циліндрів масла починає надходити менше, ніж необхідно, що призводить до недостатньої мастилі розподільного валу, підвищуючи тим самим його знос, і призводить до масляного голодування у верхній частині двигуна.

Є ще одна проблема, яка змушує автомобілістів ремонтувати двигуни своїх авто і цю проблему складно продіагностувати, що не спостерігаючи за автомобілем протягом деякого часу - це підвищена витрата масла. Будь двигун внутрішнього згоряння під час роботи витрачає масло, навіть новий, питання в кількості цієї олії. Якщо двигун витрачає 1 літр олії на 10000 кілометрів пробігу, то в цьому нічого страшного немає, а якщо 1 літр на 1000 кілометрів, то це означає, що двигун потребує ремонту. Так куди ж це масло дівається? Варіанта всього два, перший варіант - воно може витікати, але як правило, всі течі масла лікуються відносно нескладно. Другий варіант - це воно згорає, а згоряти воно може тільки потрапляючи в камеру згоряння, в місце, куди потрапляти не повинно. Якщо масло починає згоряти, то найчастіше з вихлопної труби починає йти синій дим з характерним запахом. У камеру згоряння воно може потрапляти зверху, чи знизу. Зверху воно потрапляє, стікаючи по ніжкам клапанів. На кожному клапані є спеціальний сальник, який повинен це запобігати, але з часом гума грубіє, і перестає щільно прилягати до ніжки клапана, і масло починає протікати вниз. Інший шлях попадання масла в камеру згоряння - це масло, яке не затримується маслос'емного кільцями, а залишається на стінках циліндрів, і відповідно згорає під час роботи двигуна. Великі витрата масла, мало того, що заподіює масу незручностей при експлуатації автомобіля, це потреба постійно контролювати рівень масла у двигуні, привід частіше міняти свічки запалювання, які швидше виходять з ладу, так ще й є вірним знаком того, що життєвий цикл двигуна прагне до кінця, і якщо його ремонтом не продовжити, то незабаром компресійні кільця теж перестануть справлятися зі своїм завданням, тиск в циліндрах пропаде, і все приведе до можливо більш дорожчого ремонту двигуна вашого автомобіля.

Слід зазначити, що немає потреби регулярно проводити діагностику механічної частини двигуна, наприклад, як діагностику ходової частини. Якщо Ви регулярно експлуатуєте автомобіль, і двигун рівно працює, не видає дивних звуків, не димить, то швидше за все все в порядку. Варто лише періодично перевіряти рівень масла і не забувати про проведення регламентних робіт. Якщо Ви помітите, що рівень масла почав знижуватися швидше, ніж раніше, то Ви вже знаєте, що це природний знос, і можливо пора змінити в'язкість застосовуваного в двигуні масла.

Отже якщо Вам потрібно перевірити Ваше авто - ласкаво просимо!