Комп’ютерна авто діагностика

Останнім часом комп'ютерна діагностика автомобіля перетворюється на просте підключення сканера і зчитування кодів помилок, з подальшим взяттям плати за «діагностику» у розмірі від 150 гривень і вище. У деяких сервісах навіть говорять, що якщо не горить лампа «чек Енджін», то і сканер підключати немає сенсу. Це зовсім не так, друзі!
Діагностику робить не комп'ютер або сканер, діагностику робить діагност. А ось та людина, яка тільки й може, що вважати помилки і скинути їх, не вважається справжнім спеціалістом.

Що таке діагностика автомобіля
Вся справа в тому, що при неправильній роботі датчиків і систем інжекторного двигуна, лампа чек загоряється далеко не завжди і помилка в ЕБУ не проявляється. Наприклад при зміні показань датчика масової витрати або датчика кисню. Коли ці датчики починають брехати, мотор працює нестійко, жере багато бензину, але ніяких помилок немає, тому, що датчики «справні», просто їх свідчення відрізняються від нормальних.

Давайте розберемося, що входить в діагностику автомобіля і двигуна.

ДМВП на деяких авто можна перевірити по напрузі АЦП, яке в ідеалі має дорівнювати 0,996 Вольта. При напрузі на ДМРВ вище 1,04 він починає погано впливати на роботу двигуна. Так мотор може заводитися не з першого разу, глохнути на холостому ходу, або при перегазовці. Бо якщо в такі моменти датчик буде показувати неправильний кількість повітря - то ЕБУ подасть відповідно і невірне кількість палива. Відбувається перебільшений або недозбагачений склад паливної суміші і мотор глушиться.

Датчик кисню перевірити складніше, але теж можливо. При включеному запалюванні опорна напруга на ньому має бути близько до 0,45 Вольта. Якщо відмінності від цієї напруги значно - датчик потрапляє в розряд «можливо несправний». Далі йде перевірка осцилографом. У хорошому сервісі у діагноста повинен бути осцилограф (або програма на комп'ютері і набір щупів). Знаючи правильні осцілограмми датчиків і механізмів можна перевірити їх навіть без наявності сканера!

Крім того сканер вам нічого не скаже про систему запалювання автомобіля, вона йому просто не підконтрольна. Майте це на увазі, коли у вас буде троїть двигун і ви приїдете в сервіс на діагностику. 
Так само сканер нічого не скаже вам про форсунках. ЕБУ здатний визначити тільки обрив або КЗ в проводці форсунок. Для повноцінної ж діагностики паливних форсунок їх необхідно демонтувати і перевірити на спеціальному стенді. Де можливо побачити факел розпилу на кожній форсунці, заміряти кількість палива видається в одиницю часу.

Є в сканері ще деяка кількість параметрів, за якими можна судити про правильну роботу мотора. Наприклад час вприскування, тобто час в мікросекуднах, на яке відкриваються форсунки. Знаючи цей параметр на конкретному автомобілі, можна судити про те, правильно чи не правильно працює паливна система. Якщо час вприскування завищено, значить блок управління з якихось причин коригує топливоподачу і в системі щось не так.
Наприклад забиті форсунки, палива надходить менше, ніж потрібно. Блок управління, щоб нормалізувати подачу палива, збільшує час уприскування на скільки це можливо. У результаті в кожен момент часу через форсунки проходить більше палива. А якщо забиті форсунки, ще й погано розпилюють паливо, то воно погано змішується з повітрям і від того гірше згоряє. Зростає витрата бензину.

Датчик температури охолоджуючої рідини теж можна перевірити за параметрами. Знову ж потрібно знати параметри для конкретного датчика. При певній температурі мотора у датчика має бути певний опір. Якщо цей опір буде відрізнятися від специфікації - можлива нестійка робота двигуна в цей момент. Тому, що через неправильне визначення температури буде неправильно підібраний склад паливної суміші, що може привезти до перевитрати палива, або нестійким оборотам двигуна.

А в загалі це теорія, а справжній майстер може передбачити дефект, ще до проведення діагностики.

РХХ - регулятор холостого ходу. Це не датчик, а виконавчий механізм. Блок управління може визначити тільки обрив або КЗ в обмотці. Про правильність роботи можна судити за кількістю кроків, на які висунуть кроковий двигун регулятора. На різних авто по різному, на Солано наприклад, при прогрітому двигуні РХХ встановлюється на 20-30 кроків. Все це теж можна побачити на сканері!

Одну з найбільшої долі електронної частин автомобіля займає виробник BOSCH, тому найкраще справжню діагностику проводити саме професійним приладом. Не кожний спроможний придбати такий прилад, що також суттєві відрізняє можливості авто діагноста.